HÄLSA
0

Denises Rudbergs bästa övningar för att träna hemma

Denises Rudbergs bästa övningar för att träna hemma Här är deckardrottningen Denise Rudbergs må bra-råd: 1. Gör det! Jag håller med Nike’s slogan ”Just do it”. Det gäller såväl träning som författande. Det finns inga genvägar och ingen ”quick fix”. 2. Var utomhus så mycket det bara går. Man kan ligga hemma och må dåligt, […]

Denises Rudbergs bästa övningar för att träna hemma

Här är deckardrottningen Denise Rudbergs må bra-råd:
1. Gör det! Jag håller med Nike’s slogan ”Just do it”. Det gäller såväl träning som författande. Det finns inga genvägar och ingen ”quick fix”.
2. Var utomhus så mycket det bara går. Man kan ligga hemma och må dåligt, men så fort man kommer ut mår man genast bättre.
3. Ha fasta rutiner, det mår i alla fall jag bra av.
4. Om du är på dåligt humör och ältar en massa problem – borsta tänderna och gå och lägg dig! I morgon är det en ny dag med nya möjligheter.

Här är Denises hemmaövningar som håller hela kroppen i trim – enkla övningar som du kan göra på morgonen eller framför tvn på kvällen.

Träna hemma: Stark mage

Ligg ner på rygg med fötterna strax ovanför golvet och armarna längs med sidorna. Lyft sedan upp kroppen med försiktig precision i sittande ställning där armarna kommer i exakt parallell linje med underbenen. Sänk ner till liggande igen. Gör 10 lyft. Upprepa övningen 5 gånger.

Träna hemma: Stark rygg

Lägg dig på mage med tårna i golvet. Sträck ut en arm fullt framåt, sätt den andra armens hand i rät vinkel mot armen. Detta för att öka belastningen något. Lyft överkroppen långsamt upp och sänk den. Gör 10 lyft och byt sedan arm. Känns det för tungt, sätt istället händerna bakom huvudet och fäst blicken i golvet. Upprepa övningen 5 gånger.

Träna hemma: Stark bål

Ställ dig som i en traditionell planka med båda underarmarna stadigt i golvet, samt tårna i. Vrid sedan in en arm i taget, vinkla in armen mot bröstet för att sedan vinkla ut den och kom upp med armen. Koncentrera dig på en arm i taget och byt sedan efter 10 utförda. Upprepa övningen 5 gånger.

Träna hemma: Trimma med plankan

Stå kvar i en traditionell planka som i övning 3. Lyft nu upp ett ben i taget mot bröstkorgen. Kör 10 gånger med varje ben. Upprepa övningen 5 gånger

FOTO: Kristian Pohl

Träna hemma: Vindrutetorkaren

Lägg dig på rygg som ett kors med armarna utsträckta och handflatorna ned i golvet. Håll benen upp i luften, lätt böjda. För benen försiktigt från ena sidan till den andra, 20 gånger. Försök att inte lyfta ryggen alltför mycket och koncentrera bålens muskler. Upprepa övningen 5 gånger.

Inspireras också av våra profiler Blossom Tainton, Lena Järpsten, Emma Igelström eller Erika Kits Gölevik och läs hur de tränar hemma!

I Paolo Robertos PT-skola där du kan komma i form i del 1, maxa förbränningen i del 2 och hitta superstyrka och smidighet i del 3.

Share:
  • googleplus
  • linkedin
  • tumblr
  • rss
  • pinterest
  • mail

Written by svensknet

There are 0 comments

Leave a comment

Want to express your opinion?
Leave a reply!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *